SYSTEM NAGRÓD I KAR W NASZYM PRZEDSZKOLU

SYSTEM  NAGRÓD I KAR W NASZYM  PRZEDSZKOLU

Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno. „Kodeks  przedszkolaka”  ustalony wspólnie z dziećmi, ma wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad oraz musi być konsekwentnie egzekwowany.

 

NAGRADZAMY  ZA:

* Stosowanie ustalonych zasad i umów.

* Bardzo dobre wypełnianie przyjętych obowiązków.

* Wysiłek włożony w wykonaną pracę, zadanie

(uwzględniając możliwości dziecka).

* Bezinteresowną pomoc innym.

* Angażowanie się w prace na rzecz grupy i przedszkola.

 

FORMY  NAGRADZANIA  ZACHOWAŃ  RESPEKTUJĄCYCH USTALONE  NORMY  I  ZASADY:

* Pochwała indywidualna.

* Pochwała wobec grupy, nagrodzenie oklaskami.

* Pochwała przed rodzicami.

* Wyznaczanie dziecka do prowadzenia wybranej zabawy.

* Przydzielenie ważnego zadania do wykonania, wybór na dyżurnego.

* Wyznaczenie dziecka na "pomocnika" przy realizacji określonego zadania.

* Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy, czytanej książki itp.

* Drobne nagrody rzeczowe np. emblematy naklejki, pieczątki

WZMOCNIENIA  NEGATYWNE  STOSUJEMY  ZA:

* Nieprzestrzeganie ustalonych wspólnie norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu.

* Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych.

* Zachowania agresywne.

* Niszczenie cudzej własności oraz wytworów prac innych dzieci.

*Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.



FORMY  STOSOWANYCH  WZMOCNIEŃ  NEGATYWNYCH:

* Upomnienie słowne  indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad).

* Upomnienie słowne  wobec grupy.

* Poinformowanie rodziców o przewinieniu.

* Okazywanie niezadowolenia – gest, mimika, wyrażenie przez nauczyciela smutku i nie zadowolenia z powodu zachowania dziecka.

* Czasowe odsunięcie od zabawy - „krzesełko przemyśleń”.

* Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku.

* Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji).

* Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji.